17 Jun, 2012

Euro 2012 - (Video Jaringan) Greece atasi Rusia 1-0, mara ke pusingan kalah mati


GREECE mempamerkan aksi luar biasa apabila bangkit untuk menebus kekecewaan dengan menumpaskan Rusia 1-0 dalam aksi penuh mendebarkan, sekali gus layak meneruskan saingan di peringkat suku akhir Euro 2012.

Juara edisi 2004 ini, yang berdepan dengan situasi 'hidup mati' apabila gagal mengutip tiga mata dalam dua perlawanan sebelum ini, nyata kembali 'bernyawa' apabila jaringan Giorgos Karagounis pada minit ke-47 berjaya membolosi gawang lawan untuk mencatat kemenangan pertama.

Sebaliknya, Rusia yang sudah selangkah kaki menuju ke suku akhir dan hanya memerlukan satu mata untuk menyempurnakan misi mereka, gagal dikutip oleh anak didik Dick Advocaat.

Akhirnya Rusia terpaksa berputih mata.



Pada babak awal permainan yang dilihat sedikit hambar apabila kedua-dua pasukan dilihat bermain dengan berhati-hati dan sering melakukan beberapa serangan, namun berjaya dikekang benteng pasukan masing-masing.

Bagaimanapun, Greece yang bersemangat untuk membuktikan kemampuan setelah dikritik hebat berjaya menjaringkan gol kemenangan sekali gus menjadi pasukan pertama layak ke suku akhir.

Bersambung babak kedua, Rusia yang tersentak dengan jaringan awal Greece, cuba bangkit untuk menyamakan kedudukan, namun tiada berkesudahan.

Sebaliknya, peluang yang terbuka luas kepada Rusia untuk menyekat kemaraan Greece gagal dilaksanakan dengan baik apabila semua percubaan yang dilakukan tersasar.

Kegagalan Rusia jelas mengecewakan peminat setia mereka apabila gagal menghargai peluang yang ada.

Berdasarkan rekod pertemuan mereka sebelum ini, Rusia dan Greece terikat seri 1-1 pada perlawanan tahun lepas.

Pada pertemuan suku akhir yang akan berlangsung 22 Jun ini, Greece dijadualkan akan bertemu naib johan Kumpulan B.


EmoticonEmoticon